Zorg
Zorg en (bijzondere) onderwijsbehoefte
Kinderen zijn allemaal verschillend en maken ook
verschillende dingen mee in hun leven. Dit maakt dat sommige kinderen soms iets
anders nodig hebben dan de rest van de groep. Om goed te weten wat de
onderwijsbehoefte is en hoe wij hieraan tegemoet kunnen komen volgen wij de
zorgroute van het samenwerkingsverband IJssel | Berkel.
Binnen het samenwerkingsverband IJssel | Berkel is het
doel passend onderwijs te bieden. Zo kan er een optimale ontwikkeling van
ieder kind geboden worden. Ieder kind wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf
te halen. Onze school onderschrijft dit doel. Daarbij is de samenwerking tussen
de school, de ouders en het kind erg belangrijk. Vanuit het
Samenwerkingsverband kan ondersteuning worden geboden en/of met andere externe
partners. Er is een gezamenlijk model voor de leerlingenzorg.
Op school wordt handelingsgericht gewerkt (HGW).
Uitgangspunten van HGW
zijn:
- pedagogisch
optimisme
- oplossings- en
handelingsgericht denken
- zelfvertrouwen
geven.
De betekenis van HGW voor alle betrokkenen:
- De leerling wordt
benaderd vanuit een pedagogisch optimistisch perspectief. Welke kansen zijn er
om deze leerling zo goed mogelijk te begeleiden.
- De leerkracht
reflecteert op eigen handelen en wordt gestimuleerd te zoeken naar een goede
afstemming en interactie met de leerlingen.
- De ouders worden
gezien als partner en hebben hun eigen deskundigheid in het omgaan met hun
kind. Leerkracht en ouders komen gezamenlijk tot een aanpak, met ieder
zijn/haar eigen verantwoordelijkheid.
Extra voorzieningen
De Waaier biedt extra voorzieningen om kinderen de zorg te bieden die ze verdienen.

Lees meer over: