Bibliotheek en mediacoach
Wij hebben een samenwerking met de
Graafschap bibliotheken. Zo hebben we in ons kindcentrum een eigen bibliotheek.
Kinderen kunnen boeken lenen en lezen, maar kunnen deze ook in goed overleg mee
naar huis nemen om thuis te lezen.
Wij hebben een diversiteit aan boeken waaronder diverse leesboeken op
verschillende niveaus, tijdschriften en boeken in meerdere talen of tweetalige
boeken. Er is om de week een medewerker van de bibliotheek om projecten inklassen en met ouder(s)/verzorger(s)
te organiseren.Waar mogelijk lezen ouder(s)/verzorger(s) en kinderen aan
elkaar voor in de taal van hun hart(moedertaal). Dat kan Nederlands zijn, maar
ook andere talen. Aandacht voor de
eerste taal in de klas zorgt voor meer zelfvertrouwen bij leerlingen, aangezien
de boodschap wordt uitgedragen dat de vaardigheden die zij hebben in hun eerste
taal belangrijk en waardevol zijn. Het gebruik van de eerste taal van leerlingen
in de klas draagt de boodschap uit dat alle talen en culturen worden
gerespecteerd, een onderdeel zijn van de veilige omgeving van de klas en dat
alle leerlingen hun eigen unieke bijdrage leveren in de klas.Wanneer er in de klas alleen
aandacht is voor het Nederlands, kan dat ervoor zorgen dat leerlingen hun
eerste taal niet verder ontwikkelen of zelfs kwijtraken. Het verlies van een
eerste taal kan de ouder-kindrelatie verslechteren, zeker wanneer ouders zelf
(nog) niet vaardig zijn in het Nederlands. Dit verstoort de mogelijkheden voor
ouders om kennis, culturele waarden en (geloofs)overtuigingen over te brengen
en hun kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling (bron universiteit
Utrecht).
Leren met en van elkaar in elke taal!