Expliciete Directe Instructiemodel (EDI)
Naast een bekwame leerkracht is directe instructie van
essentieel belang voor goed onderwijs. Wij werken met het Expliciete Directe
Instructiemodel (EDI). EDI bestaat uit vaste lesonderdelen, aangevuld met
enkele technieken. Een belangrijke techniek is het controleren van
het begrip tijdens de verschillende lesonderdelen zodat onze leerlingen
zelfstandig de leerstof kunnen verwerken. Voordat het zelfstandig werken zinvol
uitgevoerd kan worden moet 80% van de leerlingen het lesdoel behaald hebben.
Het zelfstandig werken is effectiever als leerlingen de leerstof beheersen. De
overige 20% van de leerlingen krijgt verlengde instructie terwijl de overige
80% van de leerlingen zelfstandig aan het werk is.
De EDI lessen bestaan uit de volgende onderdelen:
Lesdoel
Hierin staat duidelijk
beschreven wat de leerlingen aan het eind van de les moeten weten of kunnen.
Het lesdoel wordt expliciet gedeeld met leerlingen door dit op het bord te
schrijven en samen te lezen. De oefenstof van de zelfstandige verwerking sluit aan
bij het lesdoel.
Activeren van voorkennis
Er worden opdrachten aan de leerlingen gegeven die
aansluiten bij de te geven les, maar waarvoor de benodigde kennis reeds bij hen
aanwezig is. Kennis wordt hierdoor vanuit het langetermijngeheugen in het werkgeheugen
geplaatst, zodat hierop nieuwe kennis kan worden gebouwd.
Onderwijzen van het concept
De begrippen van het lesdoel staan beschreven en worden
uitgelegd.
Onderwijzen in vaardigheid
De stappen die nodig zijn om de in het lesdoel beschreven vaardigheden
goed uit te voeren, worden aangeleerd. Het belang van de les wordt
verduidelijkt voor de leerlingen.
Begeleide inoefening
De leerlingen nemen het verwoorden en toepassen van de
leerstof over, terwijl voortdurend wordt gecontroleerd of ze het begrijpen en
correct uitvoeren.
Lesafsluiting
De leerlingen maken opdrachten of beantwoorden vragen om te
laten zien dat ze de begrippen en vaardigheden van het lesdoel beheersen. Pas
daarna mogen ze naar de fase van zelfstandige verwerking. Dit om verkeerd
inslijpen te voorkomen en om het zelfstandig oefenen effectiever te laten
zijn.
Zelfstandige verwerking
De leerlingen oefenen zelfstandig met de in het lesdoel
beschreven begrippen en vaardigheden.
Verlengde instructie
De leerlingen die zich de leerstof tijdens de lesafsluiting
nog onvoldoende hebben eigen gemaakt, volgen tijdens de zelfstandige verwerking
een verlengde instructie met de leerkracht.
De EDI lessen bevat de volgende technieken
Controleren van begrip
Tijdens het lesgeven wordt voortdurend gecontroleerd of alle
leerlingen ook écht tot leren komen.
Uitleggen
Lesgeven door te vertellen.
Voordoen
Lesgeven door gebruik te maken van voorwerpen.
Hardop denken
Lesgeven door hardop denken en
de leerlingen zodoende te laten zien hoe een expert het probleem aanpakt. Dit
wordt ook wel ‘modelen’ genoemd.
